Wie is René?

Ik help met het schrijven van een speech, schrijf een hele speech op basis van aangeleverde inhoud of ik doe eerst zelf research en schrijf dan een opzet voor een speech. Daarnaast help ik ook bij het schrijven van andere formele teksten, zoals voorwoorden en beleidsteksten. Een gelegenheidstekst ter gelegenheid van een jubileum, een trouwerij of een begrafenis kan ik ook leveren.

Ik ben stilistisch sterk en pas me gemakkelijk aan de wensen van een spreker aan. Daarnaast coach ik ook waar het gaat om de performance.

Mijn eigen opleiding: 1974-1986

Na de middelbare school – in 1974 – kon ik niet kiezen tussen alpha en beta en koos ik voor een studie Nederlands en wiskunde aan een lerarenopleiding. Na het behalen van een tweedegraads bevoegdheid in die vakken, kwam ik terecht in de boeiende wereld van het informatica-onderwijs. In die tijd (1980-1986) heb ik een academische graad taalbeheersing gehaald en veel bijgeleerd over de destijds wondere nieuwe wereld van de computer.

Mijn ervaringen

Als docent en later als bestuurder heb ik leren omgaan met verschillende – soms lastige – situaties. Me verbinden aan en omgaan met mensen met de meest uiteenlopende overtuigingen, daarin ben ik sterk geworden. Ik zet deze capaciteiten graag voor u in.

Mijn visie

Een goede tekst ontstaat in samenhang. Bij het maken van een persoonlijke toespraak ga ik eerst in gesprek met de spreker en ga ik op zoek naar het gevoel achter het thema. Dan maak ik een kapstok met de logische structuur van de tekst. Nadat die is afgestemd met de opdrachtgever maak ik een eerste opzet voor de tekst. Uiteindelijk zetten we de puntjes op de i.

Een goede tekst is een originele tekst. Iemand die veel speecht is op zoek naar een zekere herkenbaarheid, maar wil ook originaliteit. Elke speech dient optimaal te zijn afgestemd op het publiek, de situatie en het onderwerp.

Een beginnend speecher heeft graag een tekst helemaal uitgeschreven. Met meer ervaring kan ik de meer persoonlijke delen van de toespraak in trefwoorden gaan vermelden, zodat de spreker delen met een strakke structuur kan gaan afwisselen met delen waarin zij of hij zelf keuzes maakt in zinsbouw en woordkeus. Zo wordt speechen origineel en aantrekkelijk, net als de speech zelf.